RATAPROFIILIEN RAKENTAMISEN PERIAATTEET

Fullspeed RC

Rataprofiilin rakentamisen yleiset periaatteet ja ohjeet

Päivitetty 4.1.2024

 

Periaatteet koskevat enimmäkseen sisäratoja, mutta periaatteet on osin soveltuvia myös ulkokrossiradalle.

Lähtökohtaisesti pyritään siihen, että radoista ja niiden muutoksista huolehtii erikseen nimetty rataryhmä. Rataryhmät perustetaan hallituksen toimesta, mutta korostetaan, että rataryhmä muodostuu vain vapaaehtoisuuteen ja halukkuuteen perustuen.

Turistiradan ja krossiradan rataryhmät vastaavat mm. radan kunnossapidosta, profiilimuutoksista ja ratatalkoiden järjestämisestä.

Tarkoitus on edelleen, että rataryhmä ei hoida asioita yksin, vaan he huolehtivat radasta ja kutsuvat tarvittaessa talkoot kasaan ja suunnittelevat asioiden hoitamisen. Avustamme kaikki rataryhmää onnistumaan tehtävässään.

 

Rataprofiilin muutosprosessi

1.     Laajoja profiilimuutoksia tehdään pääsääntöisesti kilpailuihin. Kilpailujen välillä voidaan muuttaa harjoitteluprofiileja, mutta kukin profiili pyritään pitämään käytössä vähintään 3 viikkoa.

2.     Pienempiä muutoksia tai korjaavia toimenpiteitä voidaan toteuttaa tiheämmin, mikäli tarvetta ilmenee, mutta pienetkin muutokset toteutetaan hallituksen tai rataryhmän valtuutuksella.

3.     Profiili suunnitellaan aina ennen muutoksen tekemistä

4.     Profiilin suunnittelee joko erikseen nimetty rataryhmä tai sen jäsen tai hallituksen jäsen. Mikäli profiilin suunnittelee joku muu henkilö, tulee suunnitelma hyväksyttää rataryhmällä tai hallituksen jäsenellä.

5.     Profiilien muutosehdotukset ja palautteet perusteluineen pyydetään toimittamaan kirjallisena sähköpostilla osoitteeseen pksrca@gmail.com

Rataprofiilin suunnittelun ja toteutuksen yleisiä periaatteita

1.     Eri profiilit palvelevat mahdollisimman laajasti kilparadalla ajavia harrastajia. Radan suunnittelussa ja toteutuksessa pyritään huomioimaan harrastajien kokemuserot. Radan lähtökohtaisena tarkoituksena on mahdollistaa myös harrastusta aloittavien kuskien positiivinen kokemus ajamisesta radalla siten, että harrastaja tulisi myös uudelleen. Toisaalta radalla voi olla myös haasteita ja vaikeita kohtia.

2.     Huomioidaan eri autoluokat ja niiden erityispiirteet.

a.     Profiilit ovat usein kompromisseja jollain painotuksella, joten huomioidaan profiilin suunnittelussa se, minkä tyyppisiä profiileja lähihistoriassa on ollut käytössä ja varsinkin jos uuden profiilin suhteen on esitetty toiveita.

b.     Toiveet esitetään rataryhmälle tai rataryhmän puuttuessa sähköpostilla osoitteeseen pksrca@gmail.com

3.     Krossiradan profiilin suunnittelussa ja toteutuksessa pyritään siihen, että pienet ajovirheet eivät rankaise ankarasti (kaatuminen tai törmääminen esteeseen, jos auto ei ole täysin optimaalisella ajolinjalla ja/tai vauhti ei ole sovitettu täysin optimaaliseksi).

4.     Rataprofiilin suunnittelussa ja toteutuksessa pyritään huomioimaan turvallisuusnäkökohdat (kalusto ja henkilöt).

5.     Krossiradalla vältetään huomattavan pitkiä tai koreita hyppyjä, mutta suositaan erilaisten hyppyjen ja yhdistelmien käyttämistä. Pidemmissä hypyissä suositaan pöytähyppyriä.

6.     Kokeilu ja uudistus on sallittua, mutta olemme kaikki valmiita korjaamaan tilanteen, jos jokin kokeiltava asia ei osoittaudu hyväksi.

7.     Krossiradalle uusia hyppyrielementtejä rakennetaan tai vanhoja elementtejä muutetaan vain rataryhmän tai hallituksen luvalla. Kunnostus on sallittua ja suositeltavaa suorittaa välittömästi kunnostustarpeen havaittuaan.

8.     Krossiradan reunaletkut kiinnitetään puna-valkoisiin puisiin ”molliin” ja tarpeen vaatiessa myös hyppyrielementteihin.

9.     Touring-radan putket kiinnitetään mattoon tarrakiinnityksellä ja sisäkaarteissa käytetään punaisia pyöreitä ”mollia”, jotka kiinnitetään tarralla mattoon.

10.  Krossiradan turffimaton alle ei pääasiassa laiteta mattoa korottavia esineitä (”möykkyjä”). Mutta mikäli ne kuuluvat profiilin luonteeseen ja niillä halutaan profiiliin lisää haastetta, tulee ”möykyt” sijoittaa tarkkaan harkiten ja pääasiassa vain hitaasti ajettaviin paikkoihin, ei kuitenkaan hyppyjen alastulon läheisyyteen.

11.  Ajokaistan leveys pyritään pitämään noin 2,5-3,0 metrissä. Harjoitusprofiileissa radan leveys voi olla paikoin myös kapeampi.