Aloittelijarallit

Fullspeed RC  toivottaa kaikki kerhosta ja iästä riippumatta tervetulleiksi aloittelijaralleihin!

Konsepti uudistuu vuodelle 2019 ja aloittelijarallit tulevat olemaan osa uutta Rallikoulu-konseptia. Alottelijaralleihin on lisätty uusi luokka, Kiekkakisa, jossa kilpaillaan leikkimielisesti vain itseään vastaan. Kiekkakisa sopii hyvin ensimmäiseksi kilpailuksi mihin ottaa osaa.

Aloittelijarallit järjestetään 2019 keväällä Hakkilan sisäradalla

  • 23.2. la klo 9-12 EOS-harkkaradalla

  • 6.4. la klo 9-12 EOS-harkkaradalla

  • 27.4. la osana FORS-kilpailuita. Tarkempi toteutusmuoto vielä avoinna.

Ilmoittautuminen RC10:in kilpailukutsun kautta.

Mikä on aloittelijaralli ja kenelle se on suunnattu

Kilpailuiden kohderyhmään kuuluvat kaikki kuskit iästä ja seurasta riippumatta, jotka pysyvät jo radalla, mutta eivät vielä käy säännöllisesti kilpailuissa, kuten torstain kerhokilpailuissa. Kilpailuiden tarkoitus on toimia astinlautana varsinaisiin torstaisin järjestettäviin kerhokisoihin. Aloittelijaralleja varten on hyvä käydä harjoittelemassa ajamista maanantain aloittelijailloissa tai ottaa osaa Rallikouluun.

Aloittelijaralleissa kilpaillaan kolmessa luokassa, jotka ovat kiekkkakisa, buggyt ja stadium truck/short course truck -autot erikseen. Takavedot ja nelivedot kilpailevat kussakin luokassa keskenään samassa luokassa. Kilpailuihin voi osallistua stadium truck / short course -luokkaan oikeastaan millä tahansa 1/10-kokoluokan autolla.

Kiekkakisassa kuskit kisaavat vain itseään vastaan, jotta etenkin pienimmät kisaajat huomioiden kaikki voisivat olla voittajia. Kisaan lähdetään lähtöruudukosta normaaliin tapaan, ja tavoite on ehtiä 5 minuutin aikana saavuttaa itselleen asetettu kierrosmäärätavoite. Aina kuitenkin kun radalla on useampi auto samaan aikaan, tulee kunnon rinta rinnan kisaamista sijoituksistakin. Kiekkakisaan voi osallistua millä tahansa autolla, mutta mielellään tehot reilusti rajoitettuna. Kiekkakisa on perustettu etenkin Rallikoululaisia varten.

Buggy ja truck luokissa järjestetään tarpeen mukaan kaksi ryhmää, nopeat ja hitaat. Nopeammassa ryhmässä kilpaillaan ponderit, eli ajanottolaitteet, autoihin kiinnitettynä ja voittaja on kuskeista nopein. Kerholla on vuokrapondereita ja ilman ponderiakin voi ajella kilpailuiden ulkopuolella.

Kilpauluiden aikataulu

Ovet aukeavat hieman kello 9:n jälkeen. Paikalle kannattaa tulla ajoissa virittelemään autot ajokuntoon ja ajamaan vapaata treeniä radalla, jotta päästään starttaamaan ensimmäinen erä noin kello 10! Ajajakokous pidetään 9:50 ja palkintojenjako n. 12:30. Myöhässäkin pääsee toki vielä mukaan jäljellä oleviin eriin, ja halutessaan kaikkia eriä ei ole pakko ajaa.

Kilpailut ajetaan lyhennetyllä virallisella 1/10-krossikisaformaatilla, eli kisaa käydään omilla autoilla ajanottolaitteet, eli ponderit, kiinni autoissa.

 

Suuntaa-antava tarkempi aikataulu:
Tarkennetaan tätä vielä  ennen kisoja ja vielä kisoissakin, kunhan tiedetään minkä verran kuskeja kisoihin on tulossa. Kunkin erän kesto on 5 minuuttia. Edellinen erä nostaa seuraavassa erässä kaatuneita autoja.

9:00 ovet aukeavat, vapaata harjoittelua
9:50 Ajajakokous

Alkuerät, eli aika-ajot:
10:00 Kiekkakisat
10:10 Buggyt: hitaat
10:20 Buggyt: nopeat
10:30 Corrit: hitaat
10:40 Corrit: nopeat

Finaalien 1.erä:
10:50 Kieakkakisat
11:00 Buggyt: hitaat
11:10 Buggyt: nopeat
11:20 Corrit: hitaat
11:30 Corrit: nopeat

Finaalien 2.erä:

11:40 Kiekkakiat
11:50 Buggyt: hitaat
12:00 Buggyt: nopeat
12:10 Corrit: hitaat
12:20 Corrit: nopeat

12:45 palkintojen jako

 

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen ennakkoon myrcm:n kautta. Ilmoittautuminen ei ole sitova, eli mieluummin ilmoittautuu varmuuden vuoksi kuin jättää ilmoittautuminen kisapaikalle. Tämä nopeuttaa kilpailuiden aloittamista, koska ylimääräiset kuskit on nopeampi poistaa kisaohjelmasta kuin uudet lisätä.

Ilmoittautuminen RC10:in kilpailukutsun kautta.

 

Hinta

5€ / kuski, maksetaan samalle tilille kuin ratamaksut tai käteisellä tai pankkikortilla paikan päällä. Ratamaksua ei tarvitse maksaa, ellei halua jäädä kilpailuiden jälkeen ajamaan normaaleille ajovuoroille. Rallikoululaisille kisamaksu sisältyy kurssimaksuun.

Nopeiden rymässä ajamista varten kerholla on transpondereita lainattavaksi 5€ / kuski. Transponderin vuokraamista varten on hyvä ottaa radion vastaanotin ennakkoon esiin siten, että transponderin saa tökättyä ripeästi vastaanottimeen kiinni. Esim. traxxasen autoissa vastaanotin on koteloitu, joten kotelon kansi on hyvä viritellä aukiasentoon kisojen ajaksi.

IBAN tilinumero: FI66 1400 3000 1428 42
Saaja: Fullspeed RC Sport Oy
Viesti: Nimi, aloittelijarallit, Hakkila

 

Palkinnot

Makeispalkinto kaikille osallistujille.

 

Säännöt

On,mutta erittäin vapaat harrasmiessäännöt. Kaikki 1:10-kokoluokan autot ovat sallittuja. RTR-autot (eli, Ready To Run/Race) enemmän kuin tervetulleita Short Course -luokkaan. Muista että jos autolla on ajettu ulkona, tulee se ennen sisäratakäyttöä putsata hyvin.

 

Rengasvinkit

Mikä tahanasa musta pyöreä. Kisat ajetaan harjoittelualueen EOS-radalla ja sillä toimii hyvin suurin osa renkaista. Buggyihin suositeltava rengastus on takavetoihin eteen Schumaher slim stagger, nelivetoihin Schumacher cactus front ja molempiin taakse Schumacherin cactus.

Kilpailun johto

Kimmo Sukanen, rc10-palstan yksityisviestiä voi laittaa tästä YV tai sähköpostilla fullspeed.rallikoulu [ät] gmail.com .

 

Paikka

Kilpailut järjestetään Full Speed Ryn Hakkilan sisähallissa. Tarkemmat saapumisohjeet löytyy radan esittelysivulta.

Vanha Porvoontie 231
Vantaa
C1 rappu, 3 krs.

https://www.fullspeedrc.fi/hakkilan-sisaradat/

 

Yleistietoa kilpailemisesta ja kilpailuista

Ensimmäiset kisat ovat aina jännittäviä, joten olen kasannut tähän alle kevyen tietopaketin siitä mitä kilpailuissa tapahtuu. Toivottavasti tämä laskee kynnystä lähteä mukaan! Hyvä kattavampi paketti löytyy RC10-kanavan kisaoppaasta, josta olen referoitu tärkempiä kohtia tähän alle.

Aloittelijaralleissa pipot pidetään erittäin löysällä ja  tarkoituksena on pitää hauskaa!

 

Transponderi

Ajanottoa varten jokaisessa autossa on transponderi eli ”ponderi”, joka maalilinjan ohittaessaan lähettää auton numeron ajanottoon. Tämän perusteella ajanotto osaa laskea auton kiertämien kierrosten lukumäärän sekä niihin kuluneen ajan. Hakkilan radalla on käytössä RC4 dekooderi, joten vain MyLaps/AMB valmistamat ponderit toimivat!

Transponderit ovat kilpailijakohtaisia ja sellainen kannattaa jossain vaiheessa ostaa itselleen. Aikojen seuraaminen tuo harjoitteluunkin enemmän mielenkiintoa. Aloittelijaralleissa transponderin voi vuokrata kerholta käyttöönsä kilpailujen ajaksi. Myös ilman transponderia voi ajella mukana kilpailuiden ulkopuolella.

Transponderin vuokraamista varten on hyvä ottaa radion vastaanotin ennakkoon esiin siten, että transponderin saa tökättyä ripeästi vastaanottimeen kiinni. Esim. traxxasen autoissa vastaanotin on koteloitu, joten kotelon kansi on hyvä viritellä aukiasentoon kisojen ajaksi.

 

Kilpailupaikalle saapuminen

Kilpailupaikalle saavuttaessa varataan ensimmäiseksi oma paikka varikolta ja laitetaan mm. akkulaturi käyttövalmiiksi. Ensimmäinen akku/akut kannattaa ladata valmiiksi jo kotona. Jälki-ilmoittautuminen kilpailuihin tulee tehdä mahdollisimman ajoissa ennen harjoituserien alkua. Tämän jälkeen on hyvä valmistella auto harjoituksiin ja tehdä sille vielä perus tarkistukset, jotka myös tehdään aina joka erän jälkeen.

Kullekin on kehittyy omat tarkistuskuviot. Itse mm. tarkistan että  autossa on varmasti valmiina ladattu akku,  renkaat ovat ok ja renkaan mutterit ovat kiinni. Lisäksi tarkistan että pyörät pyörivät normaalisti, iskarit sekä ajokorkeus tuntuu normaalilta. Tämän  jälkeen vielä silmäilen, että kaikki osat näyttävät päälisin puolin ehjiltä ja kaikki ruuvit ovat kiinni. 

Oikeat kilpailut alkavat yleensä kahdella harjoituseräkierroksella, jonka aikana tutustutaan rataan ja säädetään auto valmiiksi alkueriin. Aloittelijaralleissa tämän virkaa toimittaa vapaa harjoitteluaika ennen kilpailuita.

 

Ajajakokous
Harjoitusten jälkeen, ennen alkueriä pidetään ajajakokous. Ajajakokouksessa käydään läpi kilpailuissa noudatettavat käytännöt. Tällöin on myös mahdollisuus kysyä, jos jokin asia on epäselvä. Ajajakokoukseen osallistuminen on kilpailijoille pakollista.

 

Alkuerät
Varsinaiset kilpailut alkavat alkuerillä. Niiden tarkoituksena on määritellä osanottajien sijoittelu finaalieriin. Alkuerissä ajetaan 5 minuuttia rataa ympäri ja lopuksi katsotaan ketä on tässä ajassa kiertänyt eniten kierroksia. Tasatuloksissa kokonaisaika ratkaisee.

Perussääntö alkueriä ajettaessa on, että jokainen kilpailee kelloa vastaan, ei toisiaan vastaan. Jokainen kilpailija on aina velvollinen antamaan tilaa takanaan olevalle selvästi nopeammalle autolle! Niin todellakin kannattaa tehdä, sillä ohitusyritykset ilman ”yhteispeliä” johtavat yleensä molempien osapuolten vahinkoon ja ajan menetykseen kummallakin.

Alkuerän ajon jälkeen kannattaa laittaa akku latautumaan ja tehdä autolle perustarkastukset ja korjata mahdolliset viat.

 

Finaalit
Aloittelijaralleissa alkuerien nopeimmat kuskit laitetaan nopeusjärjestykseen A-finaaliin sekä B-finaaliin. Nopeimmat kuskit ovat A-finaalissa ja hitaammat B-finaalissa.  Aloittelijaralleissa ajetaan kaksi kierrosta finaaleita.

Finaalin lähdöt tapahtuvat Formula-malliin lähtöruuduista, joko ruutulippulähetyksellä tai äänimerkillä. Finaaleissa ajetaan sitten tosissaan kilpaa ratasijoituksista. Törmäileminen ja sikailu on kuitenkin kielletty ja yleensä voiton vie se kuski joka pysyy parhaiten radalla. Erän voittaja on se, jolla on 5 minuutin jälkeen eniten ajettuja kierroksia. Saman kierrosmäärän ajaneiden kesken paremmuuden ratkaisee maalintulojärjestys.

Finaalierien  ajon jälkeen kannattaa laittaa akku latautumaan ja tehdä autolle perustarkastukset ja korjata mahdolliset viat.

 

Nostovuorot
Alkuerissä ja finaalierissä jokaista erää varten on nostajat, joiden tehtävänä on nostaa radalta suistuneet autot mahdollisimman nopeasti takaisin radalle. Nostajat ovat yleensä edellisen erän kilpailijoita. Aloittelijaralleissa nuorempien lasten vanhempien tulisi hoitaa autojen nostelu, koska etenkin isompien hyppyreiden kohdalla raskaammat Short Course -autot voivat tulla melkoisella voimalla nostajia päin.

Nostajat sijoittuvat ympäri rataa sen kriittisimpiin kohtiin, missä ulosajoja helpoimmin tapahtuu. Radalle on valmiiksi merkitty keltaisilla liiveillä nostopaikat. 

Nostamisessa on tärkeätä, että nostaja ei omalla toiminnallaan aiheuta haittaa muille autoille. Suistuneen auton radalle laiton tulee tapahtua siten, että se ei heti ole lähestyvien autojen tiellä. Jos radalta suistuneen auton nostamiseksi on ylitettävä ajorata, on tärkeämpää katsoa ja varoa lähestyviä autoja kuin kiirehtiä nostamaan autoa radalle. 

 

Yleisiä ohjeita ajamiseen
Aloittelijaralleissa pipo pidetään löysällä, mutta muutama tärkeä pointti tulee huomioida.

  • Kolarointia tulee välttää

  • Rataa kierretään ainoastaan oikeaan ajosuuntaan

  • Jos kaataa tai hajottaa auton, niin tulee kovaan ääneen ilmoitta missä auto on. Näin ketään ei kolaroi autoa päin! Tämä on erityisen tärkeää etenkin suorilla sekä hyppyreissä.

  • Ulosajon jälkeen radalle palataan varovasti muut huomioon ottaen

  • Ajoradalle ei saa pysähtyä, etenkään nopeille suorille. Auto pysäköidään aina ajoradan ulkopuolelle.

  • Kolarin sattuessa rikkinäisellä autolla ei tule ajaa, jotta esim. iskunvaimenninöljyt eivät leviä ympäri rataa.

  • Ja jos iskariöljyt sattuvat vuotamaan radalle, niin huuda ajot seis. Siivotaan sitten yhdessä öljyt pois ja jatketaan tämän jälkeen ajoja.

  • LiPo-akkujen lataaminen aina latauspussissa

  • RC-autoilu on herrasmieslaji, selvästi nopeampaa autoa ei tule estellä ja muita päin ei tule kolaroida.