Aloittelijarallit

Full Speed RC  toivottaa kaikki kerhosta ja iästä riippumatta tervetulleiksi aloittelijaralleihin!

Seuraavat rallit järjestetään 24.2.2018 lauantaina kello 9-13 Hakkilan betoni-krossiradalla. Kaikki aloittelijat kerhosta ja iästä riippumatta ovat tervetulleita!

Ilmoittautuminen RC10:in kilpailukutsun kautta.

Kilpailuiden kohderyhmään kuuluvat kuskit, jotka pysyvät jo radalla, mutta eivät vielä käy säännöllisesti muissa kilpailuissa. Kilpailuiden tarkoitus on toimia astinlautana varsinaisiin torstaisin järjestettäviin kerhokisoihin. Tavoite on järjestää aloittelijaralleja noin kerran kuukaudessa. Aloittelijaralleja varten on hyvä käydä harjoittelemassa ajamista maanantain aloittelijailloissa.

Ovet aukeavat hieman kello 9:n jälkeen. Paikalle kannattaa tulla ajoissa virittelemään autot ajokuntoon, jotta päästään starttaamaan ensimmäinen erä noin kello 10! Ajajakokous pidetään 9:50 ja palkintojenjako n. 12:45. Myöhässäkin pääsee toki vielä mukaan jäljellä oleviin eriin, ja halutessaan kaikkia eriä ei ole pakko ajaa.

Aloittelijaralleissa kilpaillaan kahdessa luokassa, eli buggyt ja short course -autot erikseen. Takavedot ja nelivedot kilpailevat kussakin luokassa keskenään samassa luokassa. Suosiosta riippuen molemmat luokat pyritään jakamaan kahteen ryhmään, nopeat ja hitaat.

Kilpailut ajetaan lyhennetyllä virallisella 1/10-krossikisaformaatilla, eli kisaa käydään omilla autoilla ajanottolaitteet, eli ponderit, kiinni autoissa. Kerholla on vuokrapondereita ja ilman ponderiakin voi ajella kilpailuiden ulkopuolella.

 

Suuntaa-antava aikataulu:
Tarkennetaan tätä vielä  ennen kisoja ja vielä kisoissakin, kunhan tiedetään minkä verran kuskeja kisoihin on tulossa. Erien kesto 5 minuuttia. Edellinen erä nostaa seuraavassa erässä kaatuneita autoja.

9:00 ovet aukeavat, vapaata harjoittelua
9:50 Ajajakokous

Alkuerät, eli aika-ajot:
10:00 Buggyt: hitaat
10:10 Buggyt: nopeat
10:20 Corrit: hitaat
10:40 Corrit: nopeat

Finaalien 1.erä:
11:00 Buggyt: hitaat
11:10 Buggyt: nopeat
11:20 Corrit: hitaat
11:40 Corrit: nopeat

Finaalien 2.erä:
11:50 Buggyt: hitaat
12:10 Buggyt: nopeat
12:20 Corrit: hitaat
12:30 Corrit: nopeat

12:45 palkintojen jako

 

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen ennakkoon myrcm:n kautta. Ilmoittautuminen ei ole sitova, eli mieluummin ilmoittautuu varmuuden vuoksi kuin jättää ilmoittautuminen kisapaikalle. Tämä nopeuttaa kilpailuiden aloittamista, koska ylimääräiset kuskit on nopeampi poistaa kisaohjelmasta kuin uudet lisätä.

Ilmoittautuminen RC10:in kilpailukutsun kautta.

 

Hinta:
5€ / kuski, maksetaan samalle tilille kuin ratamaksut tai käteisellä paikan päällä (mieluiten tasaraha). Ratamaksua ei tarvitse maksaa, ellei halua jäädä kilpailuiden jälkeen ajamaan normaaleille ajovuoroille.

Kerholla on transpondereita lainattavaksi 5€ / kuski. Transponderin vuokraamista varten on hyvä ottaa radion vastaanotin ennakkoon esiin siten, että transponderin saa tökättyä ripeästi vastaanottimeen kiinni. Esim. traxxasen autoissa vastaanotin on koteloitu, joten kotelon kansi on hyvä viritellä aukiasentoon kisojen ajaksi.

IBAN tilinumero: FI66 1400 3000 1428 42
Saaja: Fullspeed RC Sport Oy
Viesti: Nimi, aloittelijarallit, Hakkila

 

Palkinnot:
Pieni muisto kaikille osallistujille.

 

Säännöt:
Erittäin vapaat harrasmiessäännöt. RTR-autot (eli, Ready To Run/Race) enemmän kuin tervetulleita. Suositellaan 1:10-kokoluokan autoja, mutta pienemmälläkin voi osallistua. Muista että jos autolla on ajettu ulkona, tulee se ennen sisäratakäyttöä putsata kunnolla!

 

Rengasvinkit:
Mikä tahanasa musta pyöreä. Kisat ajetaan betoniradalla ja sillä toimii parhaiten Schumacherin minipin. Krossiradalla pitoaineiden käyttö kielletty sekä millään tavalla märkien renkaiden kanssa ei radalle ole asiaa.

Kilpailun johto:
Kimmo Sukanen, rc10-palstan yksityisviestiä voi laittaa tästä YV

 

Paikka:
Kilpailut järjestetään Full Speed Ryn Hakkilan betoni-krossiradalla. Tarkemmat saapumisohjeet löytyy kerhon sivulla.

 

Vanha Porvoontie 231
Vantaa
C1 rappu, 3 krs

https://www.fullspeedrc.fi/hakkilan-sisaradat/

 

Yleistietoa kilpailemisesta ja kilpailuista

Hyvä paketti löytyy RC10-kanavan kisaoppaasta, jota on referoitu ja muokattu tähän alle.

Aloittelijaralleissa pipot pidetään erittäin löysällä ja  tarkoituksena on pitää hauskaa!

 

Transponderi

Ajanottoa varten jokaisessa autossa on transponderi eli ”ponderi”, joka maalilinjan ohittaessaan lähettää auton numeron ajanottoon. Tämän perusteella ajanotto osaa laskea auton kiertämien kierrosten lukumäärän sekä niihin kuluneen ajan. Hakkilan radalla on käytössä RC4 dekooderi, joten vain MyLaps/AMB valmistamat ponderit toimivat!

Transponderit ovat kilpailijakohtaisia ja sellainen kannattaa jossain vaiheessa ostaa itselleen. Aikojen seuraaminen tuo harjoitteluunkin enemmän mielenkiintoa. Aloittelijaralleissa transponderin voi vuokrata kerholta käyttöönsä kilpailujen ajaksi. Myös ilman transponderia voi ajella mukana kilpailuiden ulkopuolella.

Transponderin vuokraamista varten on hyvä ottaa radion vastaanotin ennakkoon esiin siten, että transponderin saa tökättyä ripeästi vastaanottimeen kiinni. Esim. traxxasen autoissa vastaanotin on koteloitu, joten kotelon kansi on hyvä viritellä aukiasentoon kisojen ajaksi.

 

Kilpailupaikalle saapuminen

Kilpailupaikalle saavuttaessa varataan ensimmäiseksi oma paikka varikolta ja laitetaan mm. akkulaturi käyttövalmiiksi. Ensimmäinen akku/akut kannattaa ladata valmiiksi jo kotona. Jälki-ilmoittautuminen kilpailuihin tulee tehdä mahdollisimman ajoissa ennen harjoituserien alkua. Tämän jälkeen on hyvä valmistella auto harjoituksiin ja tehdä sille vielä perus tarkistukset, jotka myös tehdään aina joka erän jälkeen.

Kullekin on kehittyy omat tarkistuskuviot. Itse mm. tarkistan että  autossa on varmasti valmiina ladattu akku,  renkaat ovat ok ja renkaan mutterit ovat kiinni. Lisäksi tarkistan että pyörät pyörivät normaalisti, iskarit sekä ajokorkeus tuntuu normaalilta. Tämän  jälkeen vielä silmäilen, että kaikki osat näyttävät päälisin puolin ehjiltä ja kaikki ruuvit ovat kiinni. 

Oikeat kilpailut alkavat yleensä kahdella harjoituseräkierroksella, jonka aikana tutustutaan rataan ja säädetään auto valmiiksi alkueriin. Aloittelijaralleissa tämän virkaa toimittaa vapaa harjoitteluaika ennen kilpailuita.

 

Ajajakokous
Harjoitusten jälkeen, ennen alkueriä pidetään ajajakokous. Ajajakokouksessa käydään läpi kilpailuissa noudatettavat käytännöt. Tällöin on myös mahdollisuus kysyä, jos jokin asia on epäselvä. Ajajakokoukseen osallistuminen on kilpailijoille pakollista.

 

Alkuerät
Varsinaiset kilpailut alkavat alkuerillä. Niiden tarkoituksena on määritellä osanottajien sijoittelu finaalieriin. Alkuerissä ajetaan 5 minuuttia rataa ympäri ja lopuksi katsotaan ketä on tässä ajassa kiertänyt eniten kierroksia. Tasatuloksissa kokonaisaika ratkaisee.

Perussääntö alkueriä ajettaessa on, että jokainen kilpailee kelloa vastaan, ei toisiaan vastaan. Jokainen kilpailija on aina velvollinen antamaan tilaa takanaan olevalle selvästi nopeammalle autolle! Niin todellakin kannattaa tehdä, sillä ohitusyritykset ilman ”yhteispeliä” johtavat yleensä molempien osapuolten vahinkoon ja ajan menetykseen kummallakin.

Alkuerän ajon jälkeen kannattaa laittaa akku latautumaan ja tehdä autolle perustarkastukset ja korjata mahdolliset viat.

 

Finaalit
Aloittelijaralleissa alkuerien nopeimmat kuskit laitetaan nopeusjärjestykseen A-finaaliin sekä B-finaaliin. Nopeimmat kuskit ovat A-finaalissa ja hitaammat B-finaalissa.  Aloittelijaralleissa ajetaan kaksi kierrosta finaaleita.

Finaalin lähdöt tapahtuvat Formula-malliin lähtöruuduista, joko ruutulippulähetyksellä tai äänimerkillä. Finaaleissa ajetaan sitten tosissaan kilpaa ratasijoituksista. Törmäileminen ja sikailu on kuitenkin kielletty ja yleensä voiton vie se kuski joka pysyy parhaiten radalla. Erän voittaja on se, jolla on 5 minuutin jälkeen eniten ajettuja kierroksia. Saman kierrosmäärän ajaneiden kesken paremmuuden ratkaisee maalintulojärjestys.

Finaalierien  ajon jälkeen kannattaa laittaa akku latautumaan ja tehdä autolle perustarkastukset ja korjata mahdolliset viat.

 

Nostovuorot
Alkuerissä ja finaalierissä jokaista erää varten on nostajat, joiden tehtävänä on nostaa radalta suistuneet autot mahdollisimman nopeasti takaisin radalle. Nostajat ovat yleensä edellisen erän kilpailijoita. Aloittelijaralleissa nuorempien lasten vanhempien tulisi hoitaa autojen nostelu, koska etenkin isompien hyppyreiden kohdalla raskaammat Short Course -autot voivat tulla melkoisella voimalla nostajia päin.

Nostajat sijoittuvat ympäri rataa sen kriittisimpiin kohtiin, missä ulosajoja helpoimmin tapahtuu. Radalle on valmiiksi merkitty keltaisilla liiveillä nostopaikat. 

Nostamisessa on tärkeätä, että nostaja ei omalla toiminnallaan aiheuta haittaa muille autoille. Suistuneen auton radalle laiton tulee tapahtua siten, että se ei heti ole lähestyvien autojen tiellä. Jos radalta suistuneen auton nostamiseksi on ylitettävä ajorata, on tärkeämpää katsoa ja varoa lähestyviä autoja kuin kiirehtiä nostamaan autoa radalle. 

 

Yleisiä ohjeita ajamiseen
Aloittelijaralleissa pipo pidetään löysällä, mutta muutama tärkeä pointti tulee huomioida.

  • Kolarointia tulee välttää
  • Rataa kierretään ainoastaan oikeaan ajosuuntaan
  • Jos kaataa tai hajottaa auton, niin tulee kovaan ääneen ilmoitta missä auto on. Näin ketään ei kolaroi autoa päin! Tämä on erityisen tärkeää etenkin suorilla sekä hyppyreissä.
  • Ulosajon jälkeen radalle palataan varovasti muut huomioon ottaen
  • Ajoradalle ei saa pysähtyä, etenkään nopeille suorille. Auto pysäköidään aina ajoradan ulkopuolelle.
  • Kolarin sattuessa rikkinäisellä autolla ei tule ajaa, jotta esim. iskunvaimenninöljyt eivät leviä ympäri rataa.
  • Ja jos iskariöljyt sattuvat vuotamaan radalle, niin huuda ajot seis. Siivotaan sitten yhdessä öljyt pois ja jatketaan tämän jälkeen ajoja.
  • LiPo-akkujen lataaminen aina latauspussissa
  • RC-autoilu on herrasmieslaji, selvästi nopeampaa autoa ei tule estellä ja muita päin ei tule kolaroida.