ALOITTELIJAILLAT

Aloittelijaillat jatkuvat Hakkilan sisäradalla maanantaisin, 9.10.2017 alkaen, tervetuloa! Aloittelijaillat kokoavat radalle samaan aikaan taitojaan hiovat aloittelijat sekä lajiin vasta tutustuvat uudet harrastajat. Maanantai-iltaisin rata on varattu pelkästään aloittelijoiden käyttöön ja harjoittelu on ilmaista. Tutustumista varten kerholla on pari erilaista autoa lainattavaksi.

Missä: Hakkilan sisäradalla Vanha Porvoontie 231 Vantaa, C1 rappu
Milloin: Maanantaisin, klo 18-21, kerhon autot kokeiltavissa 18-19.30.
Hinta: Ilmainen
Ilmoittautuminen: Ei tarvitse. Vastaamme mielellämme lisätietokyselyihin sivun alalaidan lomakkeella.
Tiedotuskanava: Nämä nettisivut sekä RC10.FI -keskustelupalsta

Alempana tällä sivulla vielä lisää tietoa aloittelijaillasta.

 

Lyhyesti rc-autoilusta

Rc-autoilua voi harrastaa monella eri tavalla sekä eri tasolla. Toiselle rc-autoilu tarkoittaa kotipihassa omaksi iloksi suttaamista ja toinen tavoittelee siitä ammattia. Maailmalla rc-kilpailut ovat erittäin kovatasoisia ja niissä kilpailee menestyksekkäästi myös Fullspeedin jäseniä sekä muita suomalaisia. Tämän vuoksi eri tasoiset harrastajat myös ohjataan eri päiville harjoittelemaan, jotta radalla on samaan aikaan mahdollisimman samantasoisia kuljettajia.

Vapaa Rällääminen pihassa, lavangon bäshäys radalla tai missä vain

Rällääminen on kivaa ja näyttävää. Tähän tarkoitukseen harrastekaupoista löytyy ajovalmiita RTR-autoja, eli ajovalmiita Ready-To-Run/Race-autoja. Niillä voi temppuilla kotipihassa, parkkipaikoilla, hiekkakuopilla tai missä vain. Yksi hurjimmista maastopeleistä lienee Arrma Kraton, jolla voi tehdä näyttäviä hyppyjä ja osaavissa käsissä kiertää kilparataakin. Asfalttillekin löytyy omat autonsa, joilla voi vaikka tavoitella satojen kilometrien huippunopeusennätyksiä. Kesä on parasta aikaa ulkona ajeluun, mutta osalla autoista voi ajaa talvellakin. Kesällä kerholla on Lavangon rata-alueella kaikille ilmainen rälläysrata.

Rata-ajo

Aloittelijaillat on suunnattu rata-ajon harjoitteluun, ja erityisesti sisä-krossin harjoitteluun. Krossirata, eli maastorata, sisältää hyppyreitä, kun taas touring-tyyppinen sisärata on tasainen mattorata. Hakkilan hallista löytyy molemmat ratatyypit. Näiden lisäksi rc-autoilla ajetaan sisällä drifting-ajoja.

 

Aloittelijaillan ohjelma

Hallin ovet aukeavat hieman ennen kello kuutta. 

18:00 Ohjattua harjoittelua / tutustumista

  • Kerholla lainattavaksi muutama Short Course ja Stadium Truck -auto uusille harrastajille
  • 18:00 - 18:15 Vapaata harjoittelua, intro uusille tutustujille
  • 18:15 - 18:40 Muutama ohjattu harjoite viikottain vaihtuvan teeman mukaan
  • 18:40 - 19:00 Aloittelijarallit, lyhyitä parin kierroksen kilpailuita

19:00 Vapaata harjoittelua / tutustumista erilaisiin autoihin

  • Oman auton valinnan helpottamiseksi, kerholla on erityyppisiä autoja koeajossa 19:00-19:30
    • Kisakelpoiset Short Course ja krossi-buggy autot
    • RTR (ajovalmis) Stadium truck suoraan paketista sekä paremmalla ratilla varustettu RTR-auto
  • Rata vapaasti käytössä. 15 minuutin ajovuorot vuorotellen nopeille ja hitaille kuskeille.
  • Opastusta ja apuja oman auton huoltamiseen

21:00 Ovet Sulkeutuvat

 

Aloittelijailtaan saapuminen

Aloittelijailtoihin osallistuminen ei vaadi aiempaa kokemusta radio-ohjattavista autoista, vaan mukaan sopivat kaikki taidoista sekä iästä riippumatta. RC-autoilun voi aloittaa hyvin neljästä vuodesta alkaen, mutta moni aloittaa lajin vasta aikuisiällä. Nuoremmille kuskeille tarvitaan aina mukaan innostunut vanhempi. Aluksi vanhempia tarvitaan ihan vain tueksi sekä radan varteen kääntelemään autoja takaisin renkailleen. Taitojen kasvaessa ja harjoittelun muuttuessa tavoitteellisemmaksi, aikuisen apua tarvitaan auton huoltamisessa.

Sopivat varusteet aloittelijailtaan ovat sisävaatteet ja viimeistään parin kokeilukerran jälkeen oma auto. Radalle sopii kaikki 1/10-kokoluokan autot, alempana näistä lisää. Tärkeintä on, että autot ja kengät ovat puhtaat. Autot tulee puhdistaa piha-ajelujen jäljiltä mahdollisimman huolellisesti hiekasta sekä kivistä. Lisäksi autojen iskunvaimentimet tulee olla ehjät ja niistä mahdolliset vuotaneet silikooniöljyt on siivottu pois. Aloittelijailloista saa ohjeita ja apua auton huoltamiseen. Syy siisteyteen on sisäradan betonialusta. Likaisena se muuttuu liian liukkaaksi harjoitteluun, ja alustan valmisteluun on käytetty paljon aikaa.

Halliin saavuttaessa on tapana varata huoltoalueelta paikka omille tavaroille, ja levittää seuraavat ajoakut pöydälle latautumaan. Tämän jälkeen on hyvä vielä tarkistaa, että oma auto on ajokunnossa. Auto silmäillään läpi ja katsotaan esimerkiksi, että kaikki ruuvit ovat kiinni. Etenkin RTR autoissa oppii äkkiä ne pari ruuvia, mitkä tuppaavat löystymään käytössä. 

 

Radalla ajaminen

Etenkin aloittelijailloissa pipo pidetään löysällä, mutta muutama tärkeä pointti tulee huomioida.

  • Rataa kierretään ainoastaan oikeaan ajosuuntaan
  • Ulosajon jälkeen radalle palataan varovasti muut huomioon ottaen
  • Ajoradalle ei saa pysähtyä, etenkään nopeille suorille. Auto pysäköidään aina ajoradan ulkopuolelle.
  • Kolarin sattuessa rikkinäisellä autolla ei tule ajaa, jotta esim. iskunvaimenninöljyt eivät leviä ympäri rataa.
  • Ja jos iskariöljyt sattuvat vuotamaan radalle, niin huuda ajot seis. Siivotaan sitten yhdessä öljyt pois ja jatketaan tämän jälkeen ajoja.
  • LiPo-akkujen lataaminen aina latauspussissa

 

Aloittelijailtaan Sopivat autot

Harrastuksen aloittamiseen sopii hyvin RTR-autot, eli ajovalmiit Ready-To-Run/Race-autot. Näiden etu rakennussarjoihin, eli KIT-autoihin, on, että RTR-autot ovat suoraan paketista ajovalmiita ja niillä voi rällätä myös kotipihassa. Rakennussarja-autot sopivat puolestaan vain ratakäyttöön. Rakennussarjalla aloittaminen on hieman hitaampaa, koska auto pitää ensin kasata. Rakennussarjan kasaaminen onnistuu perus näppärältä muutaman päivän työllä, ja asiantuntevista liikkeistä saa apua erikseen ostettavien osien, kuten moottorin, kanssa. 

RTR-autojen etuihin kuuluu myös se, että ne on suunniteltu kestämään paremmin kolarointia. Kilpa-autot on puolestaan tehty kiertämään tietynlaista rataa mahdollisimman nopeasti, ja kestämään eri tyyppistä rasitusta. RTR-autot ovat aina kompromissejä rata-ajon suhteen, eikä niistä saa ilman merkittävää muokkaamista kilpailukykyistä kilpa-autoa. RTR-autot sopivat kuitenkin kilpa-autoilun harjoittelun aloittamiseen ja niillä voi harjoitella täysipainoisesti vuoden tai kaksi. Pikku hiljaa voi myös vaihtaa RTR-autoon kunnon rata renkaat ja radio-ohjaimen tarkempaan kilparattiin. 

Ensimmäinen auto kannattaa olla laadukas hinnat alkaen auto, eli käytännössä takavetoinen Arrma tai Traxxas. Sitten kun pahimmat kolaroinnit on koettu ja tietää haluaako harrastaa rata-autoilua vai piharälläämistä, voi ensimmäisen auton myydä uudelle harrastajalle, ja ostaa pari kertaa kalliimman kyvykkään rälläysauton tai kilpa-auton. Aluksi takavetoinen auto on hyvä valinta, koska siinä on vähemmän huollettavaa ja halvempi auto on kivuttomampi vaihtaa parempaan. Kokemuksen kasvaessa on myös helpompi valita hyvä käytetty tai kohtuuhintainen uusi. 

 

Eri tyyppisiä autoja

Huomaa kerhon tarjous - syksyn aloittelijaillat ovat ilmaiset ja kerho helpottaa näin oman auton hankintaa jopa 100 euron arvosta!

Radio-ohjattavia autoja on monenlaisia ja niitä on laidasta laitaan. Helposti kaikki radio-ohjattavat autot mielletään leluiksi, mutta marketin leluhyllyn radio-ohjattavat erovat kilparadio-ohjattavista yhtä paljon kuin mopoauto eroaa F1-autosta. Vaikka RTR-autoista puhutaan helposti vähätellen, nekin ovat kyvykkyydeltään aivan eriluokkaa kuin marketin leluautot. 

Radio-ohjattavat lelut

nikko_911.png

Sopii hyvin kotona sisällä leikkimiseen.

Ei sovellu rata-ajoon. 

 

Tässä Nikkossa on kuitenkin oikean kisaratin kaltainen ohjain, eli ratti opettaa oikeaan otteeseen.

Ensimmäiseksi leluautoksi ihan sopiva, ja kahdella tälläisellä on kiva leikkiä rosvoa ja poliisia kotona. 


RTR, 1/10-kokoluokan takaveto , hintaluokka 200-300e

RTR, Stadium truck, 2wd

Sopii hyvin piharälläykseen isompien pyöriensä ansiosta. Hyvä aloittelijan auto radalla leveytensä ansiosta.

Tunnetaan myös nimillä ST ja truggy.

Esimerkiksi

  • Arrma Vorteks
  • Traxxas Rusler

 

RTR, Short Course, 2wd

Pienemmät renkaat kuin stadium truckissa, puskurit edessä ja takana ja lähellä short course kilpa-autoa

Tunnetaan myös nimillä SC, Corri ja Korri.

Esimerkiksi

  • Arrma Fury Mega
  • Traxxas Slash

 

RTR, Buggy, 2wd

Muistuttaa eniten kisa-buggyä pienine renkaineen. Hieman matalampi maavara, joten ei sovellu metsässä rälläämiseen yhtä hyvin kuin stadium truck.

Esimerkiksi

  • Arrma Bandit Mega
  • Traxxas Bandit

 


RTR, Neliveto, hintaluokka 500-1000e

RTR neliveto

Nelivetoisilla 1/10-autoilla voi ajaa myös sisäradalla, mutta parhaiten ne sopivat piharälläämiseen, kuten Traxxas Slash 4wd

Järeämmät autot kuten kraton ja xmaxx sopivat näyttävään ulko rälläykseen

 

 


KIT, kisa-autot, hintaluokka 500-1000e

Rakennussarjat

Rakennussarja vaatii yleensä auton lisäksi alla listatut komponentit. Esimerkiksi paremman ratin ja lipo-akut voi ensin ostaa RTR-autoon ja siirtää ne myöhemmin rakennussarja-autoon.

  • Renkaat
  • Moottorin sekä nopeudensäätimen
  • Radio-ohjaimen sekä vastaanottimen
  • Ohajusservon
  • Lipo-akut sekä laturin
  • Ruuvimeiseleitä sekä öljyt